Egyeztetés a kétszintű vasúti kereszteződésről

Egyeztető tárgyalást kezdeményezett Gromon István polgármester az érintett szervek, hatóságok és a kistérség polgármestereinek részvételével a vasútfejlesztés során megépítendő kétszintű vasúti kereszteződésről január 12-ére a Városháza tanácstermébe.

Az egyeztetés eredménye: úgy tűnik, mégis zöld utat kap a kétszintű kereszteződés a közlekedési hatóságtól: nincs akadálya az építkezés elkezdésének.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium valamint a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) munkatársai az elmúlt év októberében utasították a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-t, hogy vizsgálja meg annak a lehetőségét, hogyan lehet a vasútvonal és a 10. sz. főút keresztezését szintben megoldani. Ennek oka: a 10. sz. főút hossz-szelvényét túl meredeknek ítélték, valamint a vasúti műtárgy után a 10. sz. főútba való alárendelt úttal történő becsatlakozást nem tekintették szerencsés megoldásnak.

(A Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ munkatársai először 2010. augusztusában ismerték meg a vasútfejlesztési terveket, korábban a Magyar Közút NZrt. véleményezte azokat.)

Fentiekről levélben értesítették Gromon István polgármestert. A polgármester úr tiltakozott a tervek megváltoztatása ellen, amelynek műszaki tartalmát hosszú évek egyeztetésével, számos hatóság és érintett fél bevonásával alakítottak ki. A helyzet megnyugtató tisztázására kezdeményezte a január 12-i egyeztetést. S mivel a tervek megváltoztatása az egész térségre jelentős hatással lett volna, erre meghívta polgármestertársait is. Az egyeztetéstől azt várta a polgármester úr, hogy a szakemberek és hatóságok képviselői tegyék egyértelművé (valljanak ?szintet”), hogy megvalósítható-e vagy sem a kétszintű kereszteződés Vörösváron.

Az egyeztető tárgyaláson egyértelművé vált, hogy ?vasúti oldalról” mindenki támogatja a kétszintű kereszteződést. Sőt, Payer Árpád, ezen vasúti szakasz tervezője kijelentette, hogy drámai következményekkel járna, ha megváltoztatnák a terveket, több évet csúszna a vasút korszerűsítése. Ha mégis egyszintű maradna a kereszteződés, műszaki és biztonsági okok miatt a vasúti korszerűsítés után a sorompó többször lenne lecsukva, mint nyitva!

A ?közúti oldal” viszont aggályait hangoztatta a kétszintű kereszteződéssel kapcsolatban, a baleseti helyzet rosszabbodásától tartva.

Mocsári Tibor, a KKK képviselője leginkább a Piliscsabai utca becsatlakozásával nem volt elégedett, mert az igen nagy esésű, az autók becsúszhatnak az aluljáróba, amelyek eltorlaszolhatják a főutat. Ugyanakkor elismerte, hogy a terv minden jogszabálynak és előírásnak megfelelő és megvalósítható.

Völgyi Miklós, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. képviselője elmondta: az uurópai uniós projekt támogatási szerződése aláírásra került, amely 2013-2014. körül jár le. A projekt a vasút vonatkozásában érvényes építési engedéllyel rendelkezik. Figyelmeztetett rá, hogy a tervezés felülvizsgálata, új tervek készítése olyan időtényező, amelyet a projekt nem engedhet meg.

A jelenlévő polgármesterek szintén a kétszintű kereszteződés mellett törtek lándzsát. Végül a KKK képviselői ?beadták a derekukat”, s hajlani kezdtek az eredeti tervek megtartására, illetve kisebb mértékű módosítására.

Az egyeztető tárgyalást követő szűk körű szakmai megbeszélésen a szakemberek megegyeztek abban, hogy ?megmarad a közúti felüljáró” és a ?Piliscsabai utca az aluljáró bekötésnél közlekedési lámpát kap”.

Fogarasy Attila

(Forrás: Vörösvári Újság)