Pilisvörösvár Város Hivatalos Honlapja »

 

Vörösvárért Közéleti Egyesület a Facebookon »


Vörösvári Újság »


Művészetek Háza »


Pilis TV »

Esztergom felé már vonatozhatunk

2013-12-29

Befejeződött a vasútfelújítás első szakasza: december 15-étől ismét közlekednek a vonatok Esztergom és Pilisvörösvár között. Ahogyan 2012. május 17-én ünnepélyesen hagyta el az utolsó vonat a piliscsabai állomást, a felújított szakaszon az első vonat is ünnepélyesen, politikusok és a sajtó jelenlétében gördült végig 2013. december 12-én.

Az elkészült Esztergom-Pilisvörösvár szakasz átadási ünnepségét a dorogi vasútállomáson tartották, december 12-én délben.

Az esemény iránt az országos sajtó is érdeklődést tanúsított, ami nem csoda, hiszen az Új Széchenyi Terv keretében megvalósult több milliárdos projekt – ahogy Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Infrastruktúráért felelős államtitkára fogalmazott – az évtized egyik legnagyobb vasúti beruházása volt. (Képünkön az elkészült beruházás átadásán: Kovács Ákos, a NIF Zrt. vezérigazgató-helyettese; Tittmann János, Dorog polgármestere; Völner Pál államtitkár; Thomas Dittmann, a Wiebe GmBH projektvezetője; Sal László, az A-HÍD Zrt. vezérigazgatója és Halmai László, a Vasútépítők Kft. ügyvezető igazgatója.)

A környék lakói nap mint nap negyedórákat-félórákat, vagy akár órákat töltenek a dugóban várakozással – mondta az államtitkár, és amíg a közút tehermentesítését nem tudják megoldani, a vasút lehet a legfontosabb kitörési pont a térség életében. Ez az első lépés volt, jövőre pedig átadják a Vörösvár és Óbuda közötti szakaszt is, amitől a korábbi 14 ezres utazólétszám növekedését várják. A fejlesztés ezzel nem ér véget, hanem 2014 után is folytatódik, méghozzá a villamosítással, ehhez a tartóoszlopokat már ki is helyezték a sínek mentén.

Esztergom-Piliscsaba

Esztergom és Pilisvörösvár között felújították a síneket. Ezen a szakaszon továbbra is javarészt egy sínpár fut, az alagúttól Vörösvár felé azonban, a Terranovánál 2 km hosszan kétvágányú lett a pálya, hogy a szemben haladó szerelvények kikerülhessék egymást. Piliscsabától Dorog felé az éles kanyarok miatt extrémnek számít a vasúti pálya, és sebességkorlátozásokkal van tűzdelve. Ott – bár az eddiginél gyorsabban, de – továbbra is óvatosan közlekednek majd a vonatok, a Piliscsév utáni szakaszon viszont a felújításnak köszönhetően akár 100 km/órás sebességgel is haladhatnak a szerelvények. (A december 12-ei próbaúton, amelyen a kormány és a beruházók képviselői, a környékbeli polgármesterek, a mérnökök és a sajtó próbálhatta ki a felújított pályát Vörösvár és Dorog között, megdőlt a pályarekord: a Desiro elérte a 120 km/órás sebességet.)

A vasút megközelíthetősége is javult: a peronok a megállókban és az állomásokon magasabbak lettek, így nem kell többé lépcsőzni a vonatra szálláshoz. (Igaz, a peronok nem a Desirokhoz, hanem a villamosítás után majd erre közlekedő Flirt motorvonatokhoz lettek optimalizálva.) A peronok szélesebbek is lettek, és egységes kinézetet kaptak: térkőburkolat, világítás, perontető, korlát. A megállókban padokat és szemeteseket is elhelyeztek. Sok helyütt parkolókat, biciklitárolókat építettek (11 helyszínen összesen 1170 P+R és 422 B+R parkolót), Dorogon új autóbuszforduló is épült, Piliscsaba pedig egy új megállót kapott: Magdolnavölgynél.

A felújítással nemcsak az utazóközönségnek lett jobb, hanem a vasút mentén és a környéken lakóknak is, hiszen alul- és felüljárókat építettek, zajvédő falakat állítottak. A beruházáshoz kapcsolódik az új, korszerű elektronikus vasúti biztosítóberendezés kiépítése is.

A következő lépések

A vörösvári állomáson egyelőre egy peron és két vágány készült el. A teljes állomásterület várhatóan 2014 II. negyedévére lesz kész. Nem úgy az állomásépület, aminek a kiviteli tervei csak most vannak véglegesítés alatt, és a befejezését 2014 decemberére ígérik. A Vörösvár és Solymár közötti szakaszon jelenleg alépítményi és műtárgyépítési munka zajlik, 2014-ben a vágányépítéssel, a kapcsolódó műtárgyak és utak, illetve a P+R parkoló építésével folytatják. Óbuda állomáson peront és vágányt építenek, Solymár és Óbuda között a vágányok 2014 nyarára készülnek el.

A vasúti menetrend és a vonatpótló buszok december 15-étől érvényes menetrendje megtalálható a városi honlapon. A további változásokról, útlezárásokról is frissen tájékozódhatnak ugyanott, illetve a PilsTV-ben, a tévé honlapján vagy a facebookon. Következő lapszámunkban a térségben tervezett közúti beruházásokról olvashatnak.

A vasúti beruházás keretében több kapcsolódó útépítés is tervben van. A 10-es úton több helyen megszűnik a szintbeli vasúti kereszteződés: nemcsak Vörösváron, hanem Solymáron és Óbudán is, tehát a vasúti forgalom nem fogja akadályozni a közúti közlekedést, sőt a budapesti szakaszon tervezett építkezés remélhetőleg további könnyítést is jelent majd a már évek óta reménytelen közlekedési helyzetben.

Solymári bekötőút: Úgy tudjuk, hogy sokáig bizonytalan volt a településre tervezett bekötőút nyomvonala, mivel az eredeti tervekben szereplő út nem megfelelő szilárdságú talajon vezet. A közút Solymárra a vasút fölött fog átvezetni, és végül mégis az eredeti tervek szerint épül meg.

Ürömi körforgalom: Az ideiglenes körforgalom megépítésének terve először a tavaly decemberi pilisvörösvári lakossági fórumon került nyilvánosságra, akkor 2013 tavaszára tervezték a megvalósítását. Idén márciusban áprilisra ígérték az ideiglenes, 2014 tavaszára a végleges körforgalmat. Jelenleg december van, az ideiglenes körforgalomról nincs szó, a véglegest 2014. augusztus végén tervezik forgalomba helyezni – nyilatkozta a NIF.

Új nyomvonalat kap a 10-es Üröm után: A körforgalomtól Budapest felé a jövőben nem ott fog haladni a 10-es út, ahol eddig, hanem jobbra letér, és egy felüljárón átível a vasútvonal fölött. Ettől kezdve egy új párhuzamos út épül a vasút jobb (déli) oldalán, az Aranyhegyi-patak vonalát követve. Az új út, a 10-es bevezető szakasza a jelenlegi vasúti kereszteződés helyén, az óbudai főiskolánál csatlakozik vissza a jelenlegi Bécsi útra, a szintbeli kereszteződés tehát ott megszűnik. Az Aranyvölgy utcát kiszélesítik, a 2x1 sáv mellé kerékpárutat és gyalogutat is építenek. A Pomázi út, ami az óbudai temetőnél keresztezte a vasutat, felüljárón fog haladni. Eredményes közbeszerzés és a források rendelkezésre állása esetén a fejlesztés jövőre megkezdődhet, a befejezést 2015 nyarára tervezik. (térkép)

A teljes vasútfejlesztési projekt (a fent említett kapcsolódó óbudai beruházások nélküli) várható befejezési határideje 2014. december, addigra a teljes Budapest–Esztergom szakaszon biztosított lesz a vasúti közlekedés.

Sólyom Ágnes

(Forrás: Vörösvári Újság)