Pilisvörösvár Város Hivatalos Honlapja »

 

Vörösvárért Közéleti Egyesület a Facebookon »


Vörösvári Újság »


Művészetek Háza »


Pilis TV »

Lakossági fúrum a vasút-korszerűsítés következő üteméről

2012-12-27

Az Aranyhegy Konzorcium nevű kivitelező cég tartott lakossági fórumot november 27-én a vasútfejlesztés következő (az Északi vasúti Duna-híd és Pilisvörösvár közti) üteméről.

A vasútállomás melletti aluljáró építését a tervezettnél negyed évvel korábban, már januárban elkezdik. Jó hír, hogy a kivitelezés során nem lesz teljes útzár a Fő utcán, s szeptemberre már bejöhet az esztergomi vonat a vörösvári állomásra. Az április 1-jén kezdődő vágányzár miatt várhatóan jelentősen megnő majd a 10-es út terhelése, ennek enyhítésére 2013 tavaszán megépül az ürömi körforgalom – legalább ideiglenesen.

Ezek voltak a legfontosabb újdonságok, amelyek elhangzottak a Művészetek Háza nagytermében tartott lakossági fórumon. A fórumot a kivitelező Aranyhegy Konzorcium tagjai hirdették meg. Jelen volt többek között Verrasztó András projektvezető a beruházó Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. (NIF) képviseletében, valamint Gromon István, Pilisvörösvár polgármestere is. A fórum elején a polgármester köszöntötte a jelenlévőket, majd az első másfél órában dr. Vigh Tibor mérnök (Aranyhegy Konzorcium) foglalta össze a beruházás legfontosabb tudnivalóit.

Beruházás több ütemben

A Budapest–Esztergom vasútvonal felújításának 0. üteme a Duna fölött átívelő újpesti vasúti híd felújítása volt, ami 2007 és 2009 májusa között zajlott. Most az úgynevezett 1. ütem folyik, amit két szakaszra bontottak, az egyes szakaszok kivitelezését külön pályáztatta meg a NIF, tehát más-más beruházóval készülnek. A Pilisvörösvár és Esztergom közötti szakasz munkálatai már tavaly elkezdődtek, mostanra részben be is fejeződtek. Ennek a projektnek a részeként hátra van még az elektronikus vasúti biztosítóberendezés kiépítése Piliscsaba és Vörösvár között. (Piliscsabától Esztergomig a biztosítóberendezések cseréje későbbre van ütemezve.) Hamarosan indul a másik projekt is, ami a Pilisvörösvár és Óbuda közötti szakasz felújítását tartalmazza, beleértve a vörösvári állomás melletti kétszintű csomópont megépítését. A lakossági fórum célja az volt, hogy erről a projektről adjon tájékoztatást.

Korábban kezdik az építkezést

Az eredeti tervek szerint márciusban kezdtek volna neki az Óbuda–Vörösvár szakasz felújításának, és a kivitelezés három éven át tartott volna. Alapos megfontolás után azonban az a döntés született, hogy átütemezik a beruházást: a vasútállomás melletti Fő utcai csomópont építését már januárban megkezdik, és az eredetileg tervezett hétvégi vágányzárak helyett rövidebb ideig, de teljes vágányzár lesz. A munkálatok így akár egy éven belül befejeződhetnek.

Vörösvári fejlesztések

A fejlesztés keretében Aquincum és Vörösvár között, így a város területén is két sínpárt építenek ki. Megépül a kétszintű csomópont: a közúti forgalom a sínek alatt fog áthaladni, ehhez támfalrendszert építenek, ami már önmagában is egy komoly beruházásnak számít – mondta el dr. Vigh Tibor. A vasútállomás környéke jelentősen átalakul. A 10-es úttól az állomás épületéig parkolókat építenek, amelyek a mostani utcaszintnél mélyebben helyezkednek majd el, a parkolók mellett egy 5 méter magas támfal épül, ennek a tetején helyezkedik majd el az utasperon, ami aluljárón át lesz megközelíthető. Felújítják az állomásépületet is: a második világháború előtti állapotának megfelelő, eredeti külsejét kapja vissza. Épül egy gyalogos felüljáró, ezen keresztül kulturált körülmények között, rövid úton és biztonságosan lehet elérni majd a Görgey utcából (a Szentiváni-hegyről) a vasútállomást.

Megépül egy új megállóhely a Mátyás király utcánál, ez a Vörösvárbánya nevet kapja. A Mátyás király utcánál a szintbeli csomópontot is átépítik, itt a jövőben csak gyalogos és kerékpáros átjárásra lesz lehetőség. Helyette új átjáró készül, ami úgy jön létre, hogy összekötik a Klapka utcát a Ponty utcával.

A tavak környékén lakóknak lehet érdekes az a szintén új megálló, amely ugyan Solymáron épül Szélhegy (PEMÜ) megállóhely néven, de Vörösvárról is jól megközelíthető lesz a szennyvíztelep mögötti úton. A megállóhelyhez – ahogyan a többi megállónál és állomásnál – itt is épülnek parkolóhelyek.

Biztosító­berendezések

A beruházás tetemes részét teszi ki az elektronikus biztosítóberendezések felújítása, cseréje. Ennek keretében Óbuda és Piliscsaba között összesen 13 db útátjáró berendezést újítanak fel. A szintbeli kereszteződéseknél a lámpák a vonatok áthaladása után azonnal szabadra váltanak, így remélhetőleg nemcsak a biztonság javul, hanem a várakozási idő is csökken. Az üzemirányító központ Óbudán lesz. Távvezérlésű utastájékoztató rendszer készül, és a beruházás részeként több helyen megoldják a térfigyelést is.

Nem lesz teljes útzár

A fórum egyik legjobb híre volt, hogy a kétszintű csomópont építésekor nem lesz teljes útzár a 10-es úton. Korábban az volt az elképzelés, hogy a teljes útpályát lezárják egy hónapra, addig a közúti forgalmat Pilisszentiván felé terelik. Ez a megoldás nemcsak Vörösvárnak jelentett volna óriási kellemetlenséget, hanem a szomszédos településeknek és az átmenő forgalomnak is, teljesen ellehetetlenítette volna a Pilisi-medence közlekedését. A vörösvári és solymári önkormányzattal való tárgyalások után a mérnököknek végül sikerült olyan megoldást találniuk, amiben csak félpályás útlezárás szerepel, az is összesen 7-8 napig: Először megépül egy elkerülő útszakasz az átjáró mellett, hogy amíg készül a kereszteződés, a kétirányú közúti forgalom a Piliscsabai utcán keresztül haladhasson. Ehhez a Piliscsabai utca szilárd útburkolatát kb. másfél méterrel kiszélesítik. Egy piliscsabai utcai lakos kérdésére válaszolva a mérnök elmondta, hogy ha a kivitelezés idejére átmenetileg megnövekedő forgalom esetlegesen károkat okoz, és ez bizonyított, a beruházó kártalanítást fog fizetni.

Munkálatok Budapest és Vörösvár között

Bár a város életét elsősorban a beruházás vörösvári részei érintik, a fórumon szó esett a város területén kívüli változásokról is. Létesül a vonalon néhány új megálló: a Szélhegy megállóhely Solymár nyugati részén épül meg, az Aranyhegy megálló pedig a Bécsi úti átjáró közelében. P+R parkolók épülnek Vörösváron, a Szélhegy megállónál, Solymáron, Ürömön és Óbudán. 17 helyen út- és járdaépítések is kapcsolódnak a beruházáshoz, számos helyszínen a közműkiváltásokat kell megoldaniuk a kivitelezőknek.

Solymáron is nagy építkezés folyik majd: az állomás melletti S-kanyar megszűnik, helyén parkolók kapnak helyet. A településközpont felől érkező Vasút utca a völgyben, az állomásépület előtt egy körforgalomba torkollik, majd a téglagyár mellett magastöltéssel vezetik el a vasúti pálya fölött. Az út az Auchan-csomópontnál találkozik majd a meglévő, illetve a tervezett úthálózattal. Solymár „állomás" helyett „megálló-rakodó" lesz, a jelenlegi négy vágányból pedig csak kettő és egy rakodóvágány marad. Viszont az állomásépületet itt is felújítják. Üröm megállóhelynél parkolók épülnek, és a megközelítésen javítanak, jelenleg ugyanis csak a nagyon meredek Solymári utcán lehet lejutni a vasúthoz. A Bécsi útnál és a Pomázi útnál egyelőre szintbeli kereszteződés lesz, de az új biztosítóberendezést már most odahelyezik, hogy a vonatok elhaladása ne okozzon nagy torlódást. Óbudán is csökkentik a vágányok számát (a 9-ből csak 4 marad), szélesebb és magasabb peronokat építenek. Aquincum felső megállóhelyig tart a kétvágányúsítás, ott ezért lesz egy váltó, és a Szentendrei úton átívelő hidat is átépítik. A HÉV megállójához járda vezet majd, és épül egy új gyalogos aluljáró, hogy a gyalogosforgalmat különválaszthassák a kerékpáros közlekedéstől.

Vonatpótló buszok

A vágányzárak időtartama alatt autóbuszokkal pótolják a vasúti közlekedést. Ez nyilván kellemetlenségekkel fog járni, de mivel a felújítás másképp nem oldható meg, ezeket kénytelenek leszünk elviselni. Március 31-éig még a jelenlegi menetrend szerint közlekednek a vonatpótló buszok. Április 1-jén kezdődik a „nagy vágányzár": ettől kezdve december 14-éig Budapest és Piliscsaba között a vonatok helyett buszok járnak. Piliscsaba és Esztergom között viszont áprilistól már az új vágányon közlekednek a vonatok.

2013. december 15. és 2014. április 15. között már csak Budapest és Vörösvár között lesz vágányzár, de eddigre a vörösvári állomásra be fog tudni jönni az Esztergomból érkező vonat. Reményeik szerint korábban is eljut idáig a beruházás – mondta el dr. Vigh Tibor –, és december helyett már szeptemberre használható lesz az állomás. 2014. április közepére kell odáig eljutni, hogy Budapest és Esztergom között végig a felújított, korszerűsített vasúton lehessen közlekedni. (A pontos menetrendeket a MÁV-Start internetes oldalán, illetve a vasútállomáson találja meg az utazóközönség.)

Mellesleg megépül az ürömi körforgalom

Volt olyan lakossági kérdés a fórumon, ami arra vonatkozott, hogy vajon hogyan fogják buszokkal megoldani a Budapestre bejutást, ismerve a 10-es úti lehetetlen közlekedési viszonyokat. Válaszul dr. Vigh Tibor elmondta, hogy a buszok menetidejét igyekeznek a forgalom sajátosságait figyelembe véve kalkulálni. Majd hozzátette: nem most kellett volna, de most fog megvalósulni az ürömi kereszteződés körforgalmi csomóponttá alakítása. A bejelentést a fórum résztvevői tapssal fogadták. Egyelőre csak ideiglenes megoldásban gondolkodnak, de hogy mennyi ideig tart majd az ideiglenes állapot, az még bizonytalan. Másnap, egy Solymáron tartott hasonló fórumon az is kiderült, hogy az ideiglenes körforgalmat már most tavasszal szeretnék megépíteni, hogy a vágányzár idejére csökkenjenek a 10-es úti forgalmi problémák. Jelenleg vizsgálják, hogy ezt hogyan lehetne megvalósítani.

Szóba került a fórumon az is, hogy a NIF a 10-es út Óbuda és Üröm közötti szakaszának felújítását a vasútépítéssel párhuzamosan tervezte. Örömhír, hogy ez mégsem így lesz, hiszen akkor valószínűleg lehetetlenné válna gépkocsival bejutni a fővárosba. A közúti munkálatokra majd csak a vasútfejlesztés befejezése után kerül sor.

Vállalkozói érdekek

Mi lesz azokkal a vállalkozókkal, akiknek a területét érinti az átépítés? A vasútállomás környékén több vállalkozás is működik, van egy társasház, valamint a Palánta Iskola, összességében ez elég nagy forgalmat jelent. A fórumon jelenlévő vállalkozók hiányolták a tájékoztatást arról, hogyan fogják őket érinteni a munkálatok. Megközelíthetőek maradnak-e az üzletek a gépkocsiforgalom számára, bejutnak-e a kamionok, lesz-e lehetőség parkolásra, tudnak-e egyáltalán működni tavasztól? Válaszul a NIF képviselője elmondta, hogy a vállalkozásokkal korábban többször egyeztettek. A jelenleg tervezett terelőút kikerüli azt a részt, az üzletsor, az iskola és a lakóház a Spar felől végig megközelíthető lesz, még tehergépjárművel is. Az érintetteket legközelebb akkor fogja megkeresni a kivitelező, amikor elkészültek a részletes kiviteli tervek.

Egyéni kérdések

A lakossági fórum végén kevésbé közérdekű kérdések is felmerültek. A kisajátításokkal kapcsolatos kérdésekre a fórum szervezői külön szekciót hoztak létre, az egyéni kérdésekre a terem sarkában külön-külön kaphattak választ az érintettek. Ha valakinek panasza van a beruházással kapcsolatban, írhat e-mailt a kivitelezőnek a panasziroda.vasut@hid.hu címre, illetve használható az önkormányzat ügyfélszolgálatán elhelyezett panaszláda is.

Távlati tervek

Dr. Vigh Tibor elmondta, hogy jelenleg az eddig ismertetett beruházásokra van meg a pénz, de már folynak a tárgyalások az EU-val a további forrásokról. Tervben van ugyanis a második ütem, ami a Rákosrendező és Újpest közötti szakasz átépítését, valamint Angyalföld és Újpest között egy második vágány kiépítését tartalmazza, továbbá a teljes vonal villamosítását és az esztergomi vasútállomás felújítását. Kapcsolódóan tervben van az esztergomi buszpályaudvar átköltöztetése és – ami Vörösvárnak nagyon fontos lenne – Óbudán a Bécsi úti vasúti átjáró különszintűvé alakítása. A nagyon távlati tervekben szerepel a Duna-híd kétvágányúsítása is.

Sólyom Ágnes

(Forrás: Vörörsvári Újság)