Pilisvörösvár Város Hivatalos Honlapja »

 

Vörösvárért Közéleti Egyesület a Facebookon »


Vörösvári Újság »


Művészetek Háza »


Pilis TV »

Aquincumig két vágányon

2007-04-16

Őszig elkészülnek a Budapest?Esztergom vasútvonal északi összekötő vasúti híd ? Piliscsaba szakasza felújításának engedélyezési tervei

A Vörösvári Újságban többször hírt adtunk már arról (2004. augusztus, 2005. október), hogy a MÁV tervbe vette a Budapest?Esztergom vasútvonal teljes felújítását. Jó hír, hogy ennek keretében hamarosan elkészülnek a vasúti hídtól Pilis-csabáig húzódó vonalszakasz felújításának engedélyezési tervei. A tervezők folyamatosan egyeztetik elképzeléseiket a tervezett nyomvonalakról a vörösvári önkormányzattal.

Szabad a pálya! ? Desirók és nosztalgiavonat
a vörösvári állomáson. Fotó: F. A.




Az északi vasúti Duna-híd budai hídfő ? Piliscsaba vasútállomás közti vonalszakasz korszerűsítéséhez a komplex engedélyezési terveket a MÁV Tervező Intézet Kft. (MÁVTI) készíti. A tervek elkészítésének tervezett határideje: 2007. IV. negyedéve.

A MÁVTI ennek kapcsán megkereste a város önkormányzatát, hogy a pálya nyomvonalának módosítása, valamint két-vágányúsítása miatt szükséges állásfoglalását adja meg. Pajer Árpád, a MÁVTI Kft. témafelelőse a képviselő-testület március 29-i ülésén személyesen tájékoztatta a képviselőket a készülő engedélyezési tervekről.

A tervezés során a MÁVTI szakemberei három lehetséges nyomvonal vizsgálatát végezték el. Ezen változatok 100 km/h, 80 km/h és 60 km/h maximális sebesség elérését teszik lehetővé.

A sebesség növelését szolgáló módosított nyomvonalak kisajátítást tesznek szükségessé az érintett területeken. A kisajátítás leginkább a Mátyás király utcai vasúti átjárótól északra és délre elterülő, túlnyomórészt hétvégi házas területet érinti ? attól függően, hogy melyik nyomvonal valósul meg. Az eredeti nyomvonal esetén (60 km/h) csak a kétvágányúsítás jelent többletterület-igényt és kisajátítást. Ez közvetlenül a jelenlegi nyomvonal melletti területeket érinti.

(A kisajátítandó területek nagysága a jelenlegi nyomvonal kétvágányúsítása esetén: 30 000 m2. A 100 km/h-s változat megvalósulása esetén: 170 000 m2.

A MÁV anyagi helyzetét tekintve a két változat közül a 60 km/h-s ? azaz a jelenlegi ? nyomvonal kétvágányúsítása látszik re-álisabbnak, mivel a 100 km/h-s változat megvalósítása 2-3 milliárd forinttal többe kerülne.)

A vasútvonal felújításával együtt tervezi a MÁV egy vasúti megálló kialakítását a Mátyás király u. ? Görgey utcai átjáró mellett (Dobozy-ház). A vörösvári vasútállomásnál parkolók kialakítását tervezik.

A tervezés során a tervezőnek a következő műszaki paraméterekre kellett figyelembe vennie:

? a vasúti pálya a Duna-hídtól Pilis-vörösvár állomásig legyen kétvágányú,
? a vasúti pálya ? ahol lehet, nyomvonal korrekcióval ? biztosítsa a 100 km/h sebességet,
? az állomási/nyíltvonali vágányhálózat 20 perces menetrendiségre készüljön,
? az állomásokra/megállóhelyekre maximum 250 méteres új utas-peronok kerüljenek,
? a vasúti területen gépkocsiparkolók kialakítása (P + R) legyen lehetséges,
? a nyomvonal teljes egészére készüljön előzetes környezeti hatásvizsgálat.

A készülő terv szerint Pilis-vörösvár belterületi határáig ? kisebb ívkorrekciókkal 100 km/h sebességre alkalmas lesz a pálya. Pilisvörösvár belterületén, a meglévő, 250 m sugarú ívekkel épített pálya vonalvezetését követve a második vágánynyal, a pálya csak 60 km/h sebességre lesz alkalmas.

A vasúti pálya kétvágányúsítási lehetőségének vizsgálata folyamatban van a vörös-vári állomástól Piliscsaba irányában is. A terepviszonyok miatt ? csak a meglévő vasúti nyomvonalon történő kétvágányúsítás jöhet szóba, maximum a piliscsabai alagútig.

A 10-es út szintbeni vasútkeresztezésének megszüntetése, a tervezési megbízásnak nem volt része, ahogy a meglévő állomás épületének rehabilitációja sem.

A képviselő-testület a pálya korszerűsítése kapcsán azon feltételét hangsúlyozta, hogy legyen megtervezve és kerüljön kialakításra ? legkésőbb a pálya korszerűsítése során ? a Fő úton a vasút és a közút kétszintű keresztezése, mivel a menetrend sűrítésével az eddigi torlódás tovább nőhet, továbbá legyen megtervezve és kerüljön kialakításra a MÁV állomásnál a Görgey utcából gyalogos felüljáró.

A képviselő-testület a tervezett nyomvonalak közül a 60 km/h-s (jelenlegi nyomvonal) és a 100 km/h-s nyomvonal kialakítását támogatja. A 80 km/h-s változatot kizárta.

A fentiekben ismertetett terv munkaközi egyezetési anyag. A nyomvonalra vonatkozó, a képviselő-testület által elfogadott két változat közül a további egyeztetések során kialakul a véglegesíthető nyomvonal, amelyet újbóli egyeztetés céljából a képviselő-testület elé kell terjeszteni.

A munkaközi egyeztetési anyag a Műszaki és Építési Osztályon megtekinthető.

F. A.

(Forrás: Vörösvári Újság)