Pilisvörösvár Város Hivatalos Honlapja »

 

Vörösvárért Közéleti Egyesület a Facebookon »


Vörösvári Újság »


Művészetek Háza »


Pilis TV »

A Karátsonyi-ligeti gyalogos aluljáróról

2014-06-29

Gromon István polgármester reagálása a Gyalog a holdra c. cikkre

A cikkíró jól tudja: a Kálvária felől az aluljáró megközelítése valóban nem szerepelt a vasút-korszerűsítési beruházás közbeszerzési kiírásában, így a kivitelezőnek nem volt feladata a járda és az akadálymentes lejáró kialakítása. De van ennél nagyobb igazság is: magának az aluljárónak a megépítése sem szerepelt a projekt eredeti terveiben! A szándék az volt, hogy mindenféle gyalogosközlekedést megszüntetnek a Kálvária irányából a Karátsonyi-ligeti vasúti megálló felé. Még szintbeni kereszteződésről sem akartak hallani, nemhogy kétszintűről!

A Kálvária vasút felőli oldala ugyanis nem más, mint egy magántulajdonban lévő telek, amelyen keresztül hivatalosan semmiféle út nem vezet. A tulajdonosa, ha akarná, be is keríthetné. A hivatalos szervek részéről ezért érthető volt, hogy semmiféle járdát, gyalogosátjárót nem terveztek ide. A tulajdoni lapokról és a helyrajzokról az nem látszik, hogy a mi Kálváriánk egy speciális terület, amelyen – annak ellenére, hogy nagy része magántulajdonban, más része egyházi tulajdonban van, mégis közterületként funkcionál, ahol naponta komoly gyalogos forgalom van.

Éppen ezért volt óriási siker, hogy mindezek ellenére sikerült elérni, hogy a gyalogos aluljárót megépítsék. A beruházó ugyanis azzal érvelt, hogy minek építsen meg egy olyan aluljárót, ami nem vezet sehova. Az én válaszom a tárgyaláson az volt, hogy azért, mert csak papíron nem vezet sehova, a valóságban viszont igen, s ha ezt nekem nem hiszik el, akkor demonstrációt szervezek, amelyen az erre közlekedő gyalogosok majd elmondják, hogy szükség van-e itt gyalogos átjáróra vagy nincsen.

Végül elfogadták az érveimet, s megépítették az aluljárót. A vasúti megálló felőli oldalon akadálymentes megközelítéssel – mert csak így kaptak rá építési engedélyt. A Kálvária felőli oldalon pedig semmilyen megközelítéssel, mert ott nincs közterület, amin járdát, rámpát vagy bármit építeni lehetett volna. Ennek ellenére a terepet hozzáigazítja majd a kivitelező az aluljáróhoz, csak a cikk keletkezése idején ez még nem történt meg. A tereprendezés egyébként nem lesz könnyű feladat, mert úgy kell valahogy megoldani, hogy közben a Kálváriáról lefolyó víz ne az aluljáróban kössön ki.

Összefoglalva: A Karátsonyi-ligeti vasúti megállónak a Kápolna utca végétől illetve az Őrhegy irányából való gyalogos megközelíthetősége valóban nagy előrelépés lenne sokak számára, de ezt egyelőre a tulajdonviszonyok lehetetlenné teszik. A gyalogosok által használt útvonalak ugyanis nincsenek az önkormányzat tulajdonában, így azokon sem járdát, sem közvilágítást kiépíteni nem lehet. Az önkormányzat egyetért azzal a céllal, hogy a Karátsonyi-ligeti vasúti megálló a Kálvária utca vége ill. az Őrhegy irányából megközelíthető legyen – ezért is harcolta ki a gyalogos aluljárót –, és nyitott minden olyan megoldási javaslatra, ami ezt a jövőben lehetővé teszi.

Gromon István polgármester